خرید و نگهداری گوشت بلدرچین

گوشت خام بلدرچین در یخچال به مدت 2 روز، و گوشت پخته آن حداکثر 3 روز قابل نگهداری است.

برای خرید گوشت بلدرچین اول از تاریخ انقضای آن اطمینان حاصل کنید. گوشت تازه بلدرچین باید بدون بو، کاملاً تمیز و عاری از هر گونه بقایای پر باشد. و بهتر است دراولین فرصت ممکن پس از خرید، آماده مصرف شود. گوشت خام بلدرچین در یخچال به مدت 2 روز، و گوشت پخته آن حداکثر 3 روز قابل نگهداری است. بدین منظور آن را در بسته ای پلاستیکی یا فویل پیچیده و در سردترین قسمت یخچال نگه داری کنید.
اگر قصد پختن بلدرچین را تا 2 روز پس از خرید ندارید، آن را منجمد کنید. به این منظور بهتر است آن را با همان بسته بندی هنگام خرید در فویل پیچیده و یا این که در کیسه فریزر گذاشته و هوای داخل آن را کاملاً خارج کنید. گوشت منجمد بلدرچین، در فریزر به مدت 3 ماه قابل نگه داری است.


روش رفع انجماد گوشت منجمد بلدرچین
هیچگاه بلدرچین منجمد را در درجه حرارت اتاق جهت رفع انجماد نگذارید. بهتر است آن را در یخچال گذاشته تا در طول شب رفع انجماد شود؛ هم چنین می توانید با غوطه ور کردن آن در آب سرد، رفع انجماد کنید. بدین منظور پرنده را با همان بسته بندی منجمد شده و یا با قرار دادن در بسته ای مقاوم نسبت به آب، داخل آب سرد قرار دهید و هر 30 دقیقه یکبارآب را عوض کنید. بلدرچین ظرف مدت یک ساعت یا کمتر رفع انجماد می شود.

 

خرید و نگهداری تخم بلدرچین

محصولاتی همانند تخم بلدرچین ارزش غذایی بسیار بالایی دارند. اما در صورتی که در شرایط مناسب بهداشتی تولید و نگهداری نشوند می توانند خطرات زیادی به مصرف کنندگان داشته باشد.

معمولاً در فصل بهار و تابستان موارد زیادی از شکایت مصرف کنندگان از کیفیت تخم بلدرچین موجود در بازار به گوش می رسد. هر چند بلدرچین ها پرندگان نسبتاً مقاومی به بیماری های طیور هستند اما در صورتی که محصولات تولیدی آن ها در شرایط بهداشتی مناسب نگهداری نشود به سرعت فاسد شده و خطراتی را برای مصرف کنندگان ایجاد می کند.

مهمترین دلیل عرضه تخم بلدرچین بدون رعایت اصول بهداشتی، عرضه این محصول توسط مراکز غیر مجاز بخصوص در فصل بهار و تابستان است. معمولاً به دلیل مناسب بودن شرایط پرورش در فصل بهار و تابستان واحدهای کوچک پرورشی که هدف آنها نیز تولید تخم نطفه دار برای تولید جوجه است فعال می شوند.

این واحدهای غیر مجاز معمولاً تخم نطفه دار مازاد بر نیاز جوجه کشی را بسته بندی کرده و با قیمت کمتری به بازار عرضه می کنند. زمانی که تخم بلدرچین نطفه دار در دمای اتاق قرار می گیرد، نطفه شروع به رشد می کند و در تخم لخته های خونی ایجاد می شود. این لخته های خونی پس از چند روز سبب فساد کامل تخم می شود که می تواند برای مصرف کننده بسیار خطرناک باشد.

خوشبختانه ادارات دامپزشکی شهرستانها بر بسیاری از مراکز عرضه تخم و گوشت نظارت دارند و با واحدهایی که اقدام به توزیع تخم بلدرچین بدون مجوز دامپزشکی کنند شدیدا ًبرخورد می شود. اما همچنان مراکزی هستند که به فروش محصولات بدون مجوز از دامپزشکی اقدام می کنند.

با توجه به اینکه تخم بلدرچین بیشتر برای کودکان، مادران باردار، ورزشکاران و سالمندان استفاده می شود بنابراین از مصرف کنندگان عزیز تقاضا می شود که در فصل بهار و تابستان در خرید تخم بلدرچین دقت کنند. از مهمترین نکاتی که در زمان خرید تخم بلدرچین باید دقت کرد عبارتند از: تاریخ تولید و انقضاء و داشتن مجوز از سازمان دامپزشکی است.

تخم بلدرچین بخصوص در فصل بهار و تابستان حتماً باید در دمای یخچال نگهداری شود. بنابراین از خرید تخم بلدرچین که در فروشگاه ها و در بیرون از یخچال نگهداری می شوند خودداری کنید.

بهترین زمان مصرف تخم بلدرچین حداکثر تا یکماه بعد از تولید است این در حالی است که در برخی از بسته بندی های غیر مجاز تاریخ های 45 روزه و حتی گاهی 60 روزه دیده شده است.

 

هر چند برخی از تخم بلدرچین های عرضه شده بصورت غیر مجاز، قیمت ارزانتری دارند اما به دلیل خطراتی که به مصرف کننده ایجاد می کند توصیه می شود از خرید چنین تخم هایی خودداری کنید چرا که معمولاً هیچ کس مسئولیت عواقب مصرف آن را بر عهده نمی گیرد. بنابراین به مصرف کنندگان توصیه می شود که محصولات غذایی سریع الفساد از قبیل تخم و گوشت را فقط از مراکز معتبر و دارای پروانه از دامپزشکی و بهداشت تهیه کنند.

 

#خواص_تخم_بلدرچین #خواص_گوشت_بلدرچین #توکل_برخدا #خواستن_توانستن #شکست_مقدمه_پیروزی #پرورش_طیور #اقتصاد_مقاومتی #ساده_زیستی #پشتکار #زندگی_زیباست #جوان_ایرانی #تلاش_مقاومت #تغذیه سالم #سلامتی #سلامتی_غذایی_گذشتگان #طب اسلامی #طب سنتی #پرورش_بلدرچین #جوجه_کشی #جوجه_یک_روزه #قیمت_روز #دان #تخم_بلدرچین #تخم_نطفه_دار #بازاریابی #گوشت #تخم #خواص #پروتئین #ویتامین



نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط علی در سه شنبه 96 تیر 20 ساعت ساعت 1:3 صبح