پرورش بلدرچین یکی از صدها طرحی است که در عرصه اقتصاد مقاومتی مورد استقبال قرار گرفته است، دو جوان فعال در عرصه اقتصاد مقاومتی توانسته اند یک واحد پرورش بلدرچین را در شهرستان خنداب راه اندازی کرده و از این طریق درآمد زایی کنند   .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نسیم خنداب، امید یادگاری و امین اکبری جوانان خندابی در روستای آقداش بخش قره چای شهرستان خنداب مکانی را اجاره کرده و برای فرار از بیکاری و ایجاد شغل دست به پرورش بلدرچین زده اند.

یادگاری در این خصوص اظهار کرد: برای اولین بار است که این کار را تجربه می کنیم، در اولین دوره 3 هزار بلدرچین جوجه خریداری کرده و حدود 40 روز از آنها نگهداری کردیم.

وی افزود: ما هر جوجه بلدرچین را دانه ای 400 تومان و هر کیلو خوراک بلدرچین را 1700 تومان خریداری کردیم که با توجه به این که تجریه کافی در این کار را نداشتیم برایمان کمی گرانتر از حد معمول تمام شد، این هزینه ها نزدیک به 4 میلیون تومان شده است.

 

این فعال اقتصادی جوان گفت: با توجه به این که بسیج سازندگی برای این طرح ها وام پرداخت می کند، آسان تر می شود این کار را شروع کرد، بسیج برای پرورش بلدرچین و طرح های مشابه 15 میلیون تومان وام می دهد که ما نیز از آن استفاده کردیم.


یادگاری متذکر شد: سالنی که اجاره کرده ایم به مساحت 400 متر است که برای آن 2 میلیون پول پیش و ماهی 300 هزار تومان اجازه می دهیم.


وی افزود: اگر کسی می خواهد این کار را به روش مکانیزه انجام دهد نزدیک به 35 میلیون تومان هزینه نیاز دارد.

 

این جوان خندابی گفت: کسانی که می خواهند دست به این کار بزنند بایستی از تجریه کافی برخوردار باشند و پرورش بلدرچین را از تعداد کم شروع کنند تا تلفات و ضرر و زیان کمتری را متحمل شوند، این جوجه ها 38 تا 40 روزه به کشتار می روند، ما در این دوره 38 روزه بلدرچین ها را بفروش رساندیم و از آنجایی که کشتارگاه هر کیلو بلدرچین را نزدیک 500 الی 600 تومان از بیرون کمتر می خرید، ما بلدرچین را به کسی که جوجه ها را از وی تهیه کرده بودیم کیلویی 8500 تومان فروختیم.

وی متذکر شد: پرورش بلدرچین گوشتی نسبت به بلدرچین تخمی سود کمتری دارد، اگر کسی می خواهد این کار را ادامه دهد، بهتر است یک دستگاه جوجه کشی داشته باشد و جوجه های مورد نیاز را خود تهیه کند، نگهداری بلدرچین تخمی سود بهتری دارد، با نگه داشتن 3 هزار بلدرچین روزانه 200 هزار تومان تخم خواهد فروخت.

 

یادگاری تصریح کرد: بلدرچین در موقع فروش 180 تا 200 گرم وزن دارد که دانه ای 3 هزار تومان و حداقل کیلویی  7هزار تومان به روش می رسد، انتظار ما برای اولین بار این بود تا حداقل هزینه هایی که تا به حال کرده ایم را به ما بدهد،که بحمدالله توانستیم برداشت نسبتا خوبی از این دوره داشته باشیم و تجربیات خوبی بدست بیاوریم.

وی گفت: بیماری بلدرچین مانند مرغ واگیر دار نیست و تنها بلدرچین بیمار آسیب می بیند و به بقیه سرایت نخواهد کرد، در این کار ما 2 نفر هستیم، اگر بخواهیم افراد بیشتری در این کار اشتغال یابند بایستی تعداد طیور بیشتری پرورش دهیم.


یادگاری خاطر نشان کرد: تنها توصیه من به افرادی که می خواهند این کار را شروع کنند این است که جوجه و خوراک آن را از شرکت های معتبر تهیه کنند تا تلفات کمتری ببینند، ما در این دوره خوراک را کیلویی 1700 خریدیم در صورتی که در شرکت ها نزدیک 400 تومان ارزان تر عرضه می شود.

 

 شبکه اطلاع رسانی دانا/ تاریخ خبر: 1394/10/12

 

#توکل_برخدا #خواستن_توانستن #شکست_مقدمه_پیروزی #پرورش_طیور #اقتصاد_مقاومتی #ساده_زیستی #پشتکار #زندگی_زیباست #جوان_ایرانی #تلاش_مقاومت #تغذیه سالم #سلامتی #سلامتی_غذایی_گذشتگان #طب اسلامی #طب سنتی #پرورش_مرغ_بومی #پرورش_بلدرچین #پرورش_بوقلمون #پرورش_قرقاول #پرورش_شتر مرغ #جوجه_کشی #جوجه_یک_روزه #قیمت_روز #دان #تخم_مرغ #تخم_بلدرچین #تخم_نطفه_دار #بازاریابی

 



نظر بدهید

لینک ثابت - نوشته شده توسط علی در جمعه 96 تیر 23 ساعت ساعت 2:58 عصر